Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2006

[ΛΕ008] Πρόσκληση

8ο Λογοτεχνικό Εργαστήριο της ΆΛΕΦ

Πρόσκληση
Η Αθηναϊκή Λέσχη Επιστημονικής Φαντασίας διοργανώνει το 8ο Λογοτεχνικό Εργαστήριο και προσκαλεί τους συγγραφείς που θέλουν να παρουσιάσουν κάποιο έργο τους και να συζητήσουν τα έργα των άλλων να δηλώσουν συμμετοχή. Η ακριβής ημερομηνία διεξαγωγής του εργαστηρίου θα είναι κάποιο Σαββατοκύριακο του Νοεμβρίου, αλλά θα καθοριστεί ακριβώς μετά την αρχή της νέας σαιζόν το Σεπτέμβριο, σε συνάρτηση και με τις υπόλοιπες εκδηλώσεις της ΑΛΕΦ.

Το εργαστήριο δεν είναι διαγωνισμός, αλλά συλλογική προσπάθεια βελτίωσης των συγγραφικών δυνατοτήτων των μετεχόντων. Όλοι έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν ισότιμα, ανεξαρτήτως προηγούμενης εμπειρίας και συγγραφικής δράσης και οι μετέχοντες είναι κατά κανόνα ερασιτέχνες.

Κανόνες Συμμετοχής
1. Τα διηγήματα μπορεί να είναι Ε.Φ., Φάνταζυ, ή του ευρύτερου τομέα του Φανταστικού. Θα πρέπει να έχουν ένα λογικό μέγεθος, κατά προτίμηση να μην υπερβαίνουν τις 7000 – 8000 λέξεις.
2. Τα διηγήματα θα πρέπει να υποβληθούν στους υπεύθυνους του εργαστηρίου μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2006. Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν παρακαλούνται να επικοινωνήσουν νωρίτερα με τους διοργανωτές Κώστα Χαρίτο (kcharit@sch.gr ) ή Βάσω Χρήστου (vasso@hol.gr) ή να γράψουν στην Έδρα της Λέσχης: «Για το Λογοτεχνικό Εργαστήριο», Γ. Μπλέσσα 32, ΑΘΗΝΑ 156 69. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γράψουν τηλέφωνο επικοινωνίας ή e-mail διεύθυνση για να μπορέσουν να έρθουν ευκολότερα σε επαφή μαζί τους οι διοργανωτές.
3. Στο εργαστήριο μπορούν να συμμετάσχουν μέλη και μη μέλη της ΑΛΕΦ. Για λεπτομέρειες πάνω στη συμμετοχή μη μελών οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να επικοινωνήσουν με τους διοργανωτές εκ των προτέρων.
4. Οι διοργανωτές θα φροντίσουν να μοιράσουν τα αντίτυπα στους συμμετέχοντες τουλάχιστον ένα μήνα πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής του εργαστηρίου και οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν διαβάσει τα διηγήματα πριν το εργαστήριο και να εκφράσουν εκεί τις απόψεις τους.
5. Επειδή ο αριθμός των διηγημάτων που θα συζητηθούν δεν μπορεί να είναι υπερβολικά μεγάλος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας σε περίπτωση που θα υπάρχουν περισσότερες συμμετοχές. Όσα διηγήματα δεν συζητηθούν στο 8ο εργαστήριο, μπαίνουν αυτομάτως σε σειρά προτεραιότητας για το επόμενο.
6. Ο τόπος διεξαγωγής του εργαστηρίου θα ανακοινωθεί αργότερα μετά από συνεννόηση μεταξύ των μετεχόντων.

Οι διοργανωτές
Κώστας Χαρίτος, Βάσω Χρήστου

Τετάρτη, 21 Ιουνίου 2006

[ΛΕ008] Αναγγελία

8ο Λογοτεχνικό Εργαστήρι της ΆΛΕΦ

Αγαπητοί φίλοι,
Μετά την τρομερή επιτυχία των προβλέψεων του Λογοτεχνικού Εργαστηρίου 7 1/4 (Βλέπε Ανώνυμο Εργαστήριο και τις 'πιο επιτυχημένες προβλέψεις της χρονιάς' του Μ. Μανωλιού) λέμε να προχωρήσουμε στη διοργάνωση του 8ου Λογοτεχνικού Εργαστηρίου, επώνυμα μάλλον αυτή τη φορά.

Σύμφωνα με όσα έχουμε πει προφορικά θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε το 8ο εργαστήριο
ένα από τα πρώτα Σαββατοκύριακα του Νοεμβρίου (κρατάμε μια επιφύλαξη ως προς την ακριβή ημερομηνία γιατί θα πρέπει να βγει το πρόγραμμα το Σεπτέμβριο και για να μην πέσουν εκδηλώσεις μας πάνω στις εκλογές). Η συλλογή των διηγημάτων θα αρχίσει το Σεπτέμβριο (εκτός αν κάποιος είναι έτοιμος από τώρα) αλλά καλά θα ήταν να υπάρχει από λίγο νωρίτερα εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής.

Επειδή έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και κάποια άτομα εκτός Λέσχης (που δεν ξέρουμε βέβαια αν θα συμμετάσχουν) και επειδή το 12 της προηγούμενης φοράς ήταν πολύ επικίνδυνα κοντά στο πάρα πολύ, θα θέλαμε να έχουμε λίγο νωρίς μια ιδέα για το πόσοι θα συμμετάσχουν έτσι ώστε να γίνει μια κατάλληλη οργάνωση.

Στο παιχνίδι μπορούν να μπουν και τα ανώνυμα (που δεν είναι είναι ανώνυμα πλέον) εφ' όσον οι συγγραφείς δεν επιθυμούν ή δεν προλαβαίνουν να γράψουν κάτι άλλο και θέλουν να σχολιαστεί ένα από εκείνα τα διηγήματα.

Αυτά προς το παρόν. Περιμένουμε συμμετοχές.
Κώστας Χαρίτος, Βάσω Χρήστου

Τετάρτη, 21 Ιούνη 2006

Σάββατο, 17 Ιουνίου 2006

Συνεστίαση (Εκδήλωση 166)

Συνεστίαση Ιουνίου, Σάββατο, 17/06/2006, Ώρα 21:00

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, η τελευταία συνάντηση πριν τις καλοκαιρινές διακοπές ήταν η καθιερωμένη μας συνεστίαση.

Επιλέχτηκε η ημέρα να είναι Σάββατο για να μπορούμε να μείνουμε άνετα μέχρι όσο αργά προκύψει.

Τόπος ήταν η φιλόξενη έδρα μας - το σπίτι των Γιώργου και Αντωνίας Κατσαβού.

Χάριν της ποικιλίας, κάναμε ρεφενέ για το φαγητό μας. Έφεραν όλοι από κάτι : σαλάτες, πίτες, σουβλάκια, παστίτσια, ανοιξιάτικα τυλιχτά, ποτά, γλυκά, παγωτά (και μάλλον παρέλειψα κάποιες μαγειρικές προσφορές).

Πάντα να έχουμε καλή όρεξη!

Κυριακή, 4 Ιουνίου 2006

[Phase IV] (Εκδήλωση 165)

Η ΑΛΕΦ πρόβαλε την ταινία

[PHASE IV (=τέταρτη φάση)].

Μια παράξενη συγκυρία προκαλεί την ανάπτυξη νοημοσύνης σε κάποιες φωλιές μυρμηγκιών. Η εξέλιξή τους περνά γρήγορα από τη μια φάση στην επόμενη, ενώ ταυτόχρονα μια επιστημονική ομάδα τα παρακολουθεί...

Ακολουθεί ανάλυση του Γιώργου Κατσαβού:
PHASE IV (1974)
Σενάριο : Mayo Simon
Σκηνοθεσία: Saul Bass
Παίζουν: Nigel Davenport, Michael Murphy, Lynne Frederick

Έντομα. Η δεύτερη μικρότερη μορφή ζωής, μετά τον κόσμο του μικροσκοπίου. Αναλλοίωτα, άπειρα χρόνια πριν από μας. Η ζωή τους θα κρατήσει πολύ περισσότερο απ΄ την δική μας. Πλάσματα που μας προκαλούν μια φυσική απέχθεια. Πολλά απ΄ αυτά ζούνε σε μικρές κοινωνίες αξιοθαύμαστες.

Απ’ την μία τα μυρμήγκια. Αναρωτιούνται άραγε αν είμαστε οι γιγαντιαίοι, τερατόμορφοι θεοί που ορίζουμε τις τύχες τους ; Απ΄ την άλλη εμείς. Στην καλύτερη περίπτωση αδιαφορούμε εντελώς, στην χειρότερη τα συνθλίβουμε με μανία.

Το cinema Ε.Φ. έχει ασχοληθεί αρκετά με τα έντομα, ιδιαίτερα όμως με την διαφορά της κλίμακάς τους. Την δεκαετία του ’50, στην έκρηξη των b-movies, έχουμε ολόκληρη ... επιδρομή από τέτοιου είδους φιλμς. Ταινίες σαν τις [THEM] (1954), [TARANTULA] (1955), [THE DEADLY MANTIS] (1957), [BEGINNING OF THE END] (1957), [THE MONSTER THAT CHALLENGED THE WORLD] (1957), [THE BLACK SCORPION] (1959) κ.ά. είναι γεμάτες από τεράστια κινημαγραφικά έντομα, πάντα άσχημα και κακά και φυσικά νικημένα απ’ τον άνθρωπο - ήρωα. Σ’ όλα αυτά τα έργα το μέγεθος επηρεάστηκε απ’ την επίδραση της ραδιενέργειας που, εκείνη την εποχή, ήταν το επίκεντρο του φόβου της ανθρωπότητας, με τις δοκιμές των πυρηνικών όπλων.

Την δεκαετία του ’60ο μύθος των μεγάλων, κακών εντόμων ξεθώριασε, για να ξαναέρθει στην επιφάνεια μετά το μέσον της δεκαετίας του ’70 με τα [BUGS] (1975), [THE GIANT SPIDER INVASION] (1975), [EMPIRE OF THE ANTS] (1977), [THE BEES] (1978), [THE SWARM] (1978)... Τώρα η αιτία έχει αλλάξει. Η ραδιενέργεια είναι πάντα παρούσα αλλά προέρχεται από πηγή. Τα ραδιενεργά απόβλητα. Είναι η εποχή που, στον πολιτισμό μας εμφανίζεται η μόλυνση. Τα έργα του ανθρώπου έχουν αρχίσει να θίγουν το περιβάλλον. Κάπου εκεί αρχίζει να μας ενδιαφέρει κι ένας νέος όρος : η οικολογία.

Το [PHASE IV] είναι μια ταινία χαμηλών τόνων, σχεδόν ξεχασμένη σήμερα. Δεν έχει να επιδείξει εμπορικά special effects κι ίσως γι’ αυτό τον λόγο δεν προβλήθηκε στην χώρα μας. Η ιστορία της επικεντρώνεται στην λανθάνουσα καταστρεπτική δύναμη του κόσμου των εντόμων και την έμφυτη ευπάθεια της ανθρωπότητας στην αντιμετώπιση σημαντικών αλλαγών.

Το άνοιγμα της ταινίας γίνεται σε μια έρημο της Βορείου Αμερικής με την κάμερα να εκμεταλλεύεται τα φυσικά σκληρά χρώματα του τοπίου. Η προσοχή μας προσελκύεται από μια άψογη κινηματογράφηση των μυρμηγκιών και την φωνή του αφηγητή που μας ξεναγεί στον άγνωστο μικρόκοσμο. Αυτά μαζί με τις τρομακτικές αποκαλύψεις για τον πιθανό αντίκτυπο των μυρμηγκιών στην ανθρώπινη κοινωνία είναι παραπάνω από αρκετά για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον μας.

Η ιστορία της ταινίας αναφέρεται στις προσπάθειες του Dr. Hobbs και του βοηθού του James, να κατανοήσουν μια πρόσφατη, παράξενα, παράτολμη δραστηριότητα των μυρμηγκιών. Ενώ σ’ ολόκληρη την Αμερική έχει αγνοηθεί η περίεργη συμπεριφορά αυτών των εντόμων ο Hobbs είναι πεπεισμένος ότι κάτι σημαντικό και ίσως καταστροφικό συμβαίνει έξω στην έρημο. Η υπόθεσή του είναι ότι η έκθεσή τους σ’ ένα ασυνήθιστο ποσοστό ηλιακής ακτινοβολίας έχει επιταχύνει την εξελικτική πρόοδο των μυρμηγκιών, ενσταλάζοντάς τους μια ενισχυμένη νοημοσύνη, που σε συνδυασμό με την συλλογική συνείδηση (πολύ μεγαλύτερη των ανθρώπων) τα εμποτίζει με την έννοια της εδαφικής επέκτασης.

Στα χέρια ενός ανυπόμονου και λιγότερο αισθητικά ανεπτυγμένου σκηνοθέτη η ιστορία αυτή θα μας έδινε επιδρομή ιμπεριαλιστικών ορδών τεράστιων μυρμηγκιών. Αλλά ο Bass κρατά την ταινία σταθερά στον ρεαλισμό παρουσιάζοντας τα έντομα στο κανονικό μέγεθός τους και φιλτράροντας κάθε αναφορά ενισχυμένων δυνατοτήτων τους μέσα απ’ τον νηφάλιο φακό της επιστήμης. Αντί της υιοθέτησης βίαιων σκηνών ο Bass κτίζει έναν υπολανθάνοντα τρόμο πάνω σ’ ένα «εφικτό» σενάριο, που κλιμακώνει την αγωνία μας όταν προσπαθεί να το στηρίξει στην «πραγματικότητα». Υπό την καθοδήγησή του ακόμα κι οι μακάβριες σκηνές είναι εμποτισμένες με μια μυστηριώδη ομορφιά βοηθούμενες απ’ την θαυμάσια φωτογράφηση, κι η φρίκη εντοπίζεται στην ιδέα της ανικανότητάς μας να βοηθήσουμε στην εξέλιξη του μύθου.

Είναι απ’ τις λίγες φορές στον κινηματογράφο που τα έντομα εμφανίζονται σαν κοινωνία, και η προσπάθεια ανίχνευσης της ιδέας αυτής δίνει όλη την γοητεία στο φιλμ. Δικαίως η ταινία πήρε το 1975 το GRAND PRIX στο φεστιβάλ ταινιών Ε.Φ. της Τεργέστης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΛΕΣΧΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Γιώργος Κατσαβός / Lester

Τόπος : Αίθουσα Κασίων
Ημερομηνία : Κυριακή 04/06/2006 Ώρα 20:30